CDN الزام وبسایت ما برای بهتر دیده شدن

سلام و عرض ادب خدمت تمامی کاربران عزیزم نوین بلاگ امید وارم در عالی ترین حالت خودتون باشید ، آیا تا به حال اسم CDN را شنیده اید ؟ آیا میدانید مخفف چیست یا چه کاربردی دارد؟ چگونه باعث کاهش سرعت لود سایت می شود ؟ و چرا CDN به وجود آمده ؟

ما در این مقاله به جواب این دست سوالات می پردازیم. چه بهتر که دانش هایمان را با هم به اشتراک بزاریم. تمام سایت ها به دنبال افزلیش سرعت سایت و افزایش رضایت بازدید کنندگان هستند. یکی از جدیدترین راه های افزایش سرعت سایت استفاده از   CDN  می باشد. ( CDN  به معنی شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا است)

 

CDN چیست ؟

کلمه‌ CDN مخفف content delivery network به معنای شبکه تحویل محتوا است. شبکه تحویل محتوا (CDN) به گروهی از سرورها که از نظر جغرافیایی توزیع می شوند ، گفته می شود که با هم کار می کنند تا تحویل سریع محتوای اینترنت را فراهم کنند.

CDN امکان انتقال سریع دارایی های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنت از جمله صفحات HTML ، اطلاعات جاوا اسکریپت ، تصاویر و فیلم ها را فراهم می کند. محبوبیت سرویس های CDN همچنان در حال افزایش است و امروزه بیشتر ترافیک وب از طریق CDN ها ، از جمله بازدید از سایت های اصلی مانند Facebook ، Netflix و Amazon ارائه می شود.

سرورهایی در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می گیرند و با توجه به اینکه کدام سرور به موقعیت بازدیدکننده سایت نزدیک تر است به درخواست ها پاسخ می دهد. در واقع اطلاعات سایت از سروری فراخوانی می شود که به موقعیت کاربر نزدیک تر باشد. بدین ترتیب سایت با سرعت بیشتر لود خواهد شد.

به همین دلیل هست که سایت هایی نظیر Facebook ، Netflix و Amazon و Google را که از CDN استفاده می کنند می بینید که خیلی سریع در کوتاه ترین زمان ممکن در دسترس قرار می گیرد.

آیا CDN همان میزبان( هاست ) وب است؟

اگرچه CDN محتوای میزبان نیست و نمی تواند نیاز به میزبانی وب سایت را تامین کند ، اما به حافظه پنهان محتوای موجود در سایت کمک می کند که عملکرد وب سایت را بهبود می بخشد. بسیاری از وب سایت ها برای تأمین نیازهای عملکردی خود از CDN بهره می برند.

با استفاده از حافظه پنهان برای کاهش پهنای باند میزبانی ، کمک به جلوگیری از وقفه در سایت می کند.

مزایای استفاده از CDN چیست ؟

استفاده از CDN باعث قدرت بخشیدن به سرور سایت شما می شود. مزایای استفاده از CDN به شرح زیر است :

  • افزایش میزان پهنای باند و کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور
  • افزایش سرعت بارگذاری و نمایش محتوای سایت به دلیل استفاده از نزدیک ترین سرور
  • امکان دسترسی جهانی را برای سایت شما فراهم میکند
  • افزایش تعداد کاربران همزمان سایت
  • کاهش بار سرور اصلی از طریق اینکه داده ها را در چدین سرور پخش بار اصلی سرور مرکزی کاهش می یابد
  • جلوگیری از حملات DDOS به سرور سایت
  • افزایش رضایت و تعداد کاربران به خاطر سرعت لود بهتر سایت
  • راه اندازی و نصب آسان
  • افزایش رتبه بندی سایت در صفحات گوگل به خاطر لود بهتر سایت

 

معایب استفاده از cdn ؟

سوال اصلی این است که با وجود این همه فایده آیا معایبی هم دارد استفاد از این روش ؟ بله معایبی هم وجود دارد

  1. هزینه

این شاید مهمترین نقطه ضعف استفاده از CDN باشد. شروع استفاده از خدمات CDN گران است و همچنین می تواند هزینه های پنهانی زیادی داشته باشد. اینها شامل هزینه های هر انتقال داده و گیگابایت است. راه اندازی یک شبکه CDN جدید نیازمند  این است که یک شرکت سرور برای نصب چنین شبکه ای است  که باید با آن شرکت قرار داد ببندید.

  1. محل ارائه خدمات CDN

اگر بیشتر کاربران شما در کشوری واقع شده اند که CDN فاقد سرور است ، ممکن استفاده از CDN عقلانی و مقرون به صرفه نباشد.

  1. محدودیت استفاده

برخی از سازمان ها و کشورها دامنه ها یا آدرس های IP CDN های معروف را مسدود کرده اند و به آن ها اجازه دسترسی نمی دهند. در این حالت ، بازدید کننندگان از این سازمان ها یا کشورها نمی توانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند .

  1. انحصاری نبودن کنترل

آیا مشکلی با اینکه پرونده های وب سایت خود را به شرکت دیگری تحویل دهید، ندارید ؟ قبل از استفاده از CDN باید به این موضوع فکر کنید. استفاده از CDN به این معنی است که اشخاص دیگری هم می توانند در صورت لزوم به داده های شما دسترسی داشته باشند.

 

CDN چگونه کار می کند؟

بیش از نیمی از ترافیک اینترنت توسط شبکه تحویل محتوا (CDN) تأمین می شود. هدف CDN کاهش تأخیر بین ارسال درخواست برای یک صفحه وب و بارگیری کامل صفحه وب در دستگاه شما از طریق کاهش فاصله فیزیکی درخواست است.

به طور مثال ، یک بازدید کننده ایرانی که مایل است محتوایی را که از یک سرور مستقر در کانادا نشأت می گیرد مشاهده کند ، این درخواست مجبور است فاصله‌ی زیادی را طی کند ، در نتیجه زمان بارگیری افزایش می یابد.

برای مقابله با این ، CDN ها نسخه cached محتوای وب سایت شما را در چندین مکان جغرافیایی در سراسر جهان ذخیره می کنند که به عنوان “نقاط حضور” (PoPs) شناخته می شوند. این PoP ها شامل سرورهای ذخیره سازی ، اختصاصی هستند و وظیفه تحویل محتوا را در مکان کاربر بر عهده دارند.

CDN ها از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت و تصاویر و… که روی سرور اصلی است یک نسخه کپی ذخیره می کند و وقتی که کاربری وارد سایت شده و نیاز به این اطلاعات دارد، داده های مورد نیاز از طریق نزدیک ترین سرور از نظر مکانی به دستگاه بازدید کننده ارسال می گردد. CDN به عنوان پروکسی درخواست برای سرور مبدا عمل می کند و محتوای که Cache شده را برای در خواست ازائه می دهد .

داده های گفته شده در بالا  تنها داده هایی نیست که CDN می تواند ارائه دهد. در حقیقت ، CDN ها محتوای وسیع و متنوعی را ارائه می دهند که شامل: ویدیو با کیفیت 4K و HD ، جریان های صوتی، بارگیری نرم افزار ها ، بازی ها و به روزرسانی های سیستم عامل و… که به طور کلی میتوان گفت هر داده قابل دیجیتالی شدن را می توانند ارائه دهند

چیکار کنیم ؟ از cdn استفاده کنیم یا نه ؟

آیا با وجود معایب باز هم استفاده از CDN مفید است؟

با وجود معایب گفته شده بازهم استفاده از CDN برای وب سایت ها پیشنهاد میشود ، بلکه به خاطر مزیت های بسیار آن معایب آن اصلا به چشم نمی آید. در صورت استفاده از CDN نه تنها چندین فاکتور مهم برای سئو و بهینه سازی سایت را دریافت می کنید و علاوه برآن قادر هستید تا امنیت سایت خود را نیز بالا ببرید .

 

CDN مدرن در مقابل CDN سنتی

CDN ها از اواخر دهه 1990 وجود داشته است ، اما CDN های سنتی معمولاً از پیشرفت در زمینه سخت افزار و فناوری عقب هستند و نمی توانند مزایای CDN مدرن را فراهم کنند. غالباً ، این CDN های قدیمی محیط نرم افزاری سریع نداشتند. اما  CDN مدرن با رفع مشکلات آن ها تکنولوژی خود را بهبود دادند.

CDN های سنتی فقط می توانند محتوای استاتیک را پنهان کنند ، که نسبتاً ساده است زیرا براساس ورودی کاربر تغییر نمی کند. برخی از نمونه های محتوای استاتیک شامل مواردی مانند تصاویر ، ویدئو ، CSS و Javascript است.

از طرف دیگر ، محتوای پویا شامل محتوایی است که به طور مداوم تغییر می کند و به منطق سرور نیاز دارد ، به عنوان مثال معاملات کارت اعتباری یا به روزرسانی های یک سبد خرید در یک سایت و  CDNهای سنتی نمی توانستند آن هارا ارائه دهند . اما این CDNهای مدرن این قابلیت ذخیره سازی این محتوا های پویا را هم دارند.

تعداد CDN موجود در جهان .

نمی توان گفت که  چه تعداد شبکه CDN در جهان وجود دارد،  به دلیل اینکه تعداد شبکه های CDN برای مصارف عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند در حال افزایش هستند. اما از جمله معروف ترین شبکه های CDN می توان به مواردی مثل MaxCDN، VPS.net، Amazon Cloudfront، cloud Flare و… اشاره کرد که کلود فلر از جمله شبکه های CDN است که با استفاده از آن قادر هستید تا از امکانات رایگانی که این CDN دارد استفاده کنید.

CDNهای رایگان ؟

یکی از معروف ترین این شبکه های توزیع محتوا CDN کلودفلر (Cloudflare) و همچنین ابر اروان برای کاربران ایرانی است که با استفاده از آن قادرید تا از امکانات رایگان  آن ها در سایت خود استفاده کنید.

اگر CDN کلودفلر را برای سایت خود  انتخاب کرده اید از ویدیو تصویری آن از استفاده از Cloud Flare جهت بهبود سرعت و امنیت کمک بگیرید. اما اگر از سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس استفاده می کنید می توانبد تا از افزونه رایگان jetpack  استفاده نمایید که امکان استفاده از شبکه CDN اختصاصی این شرکت را در اختیار شما قرار می دهد و قادر هستید تا از آن به عنوان شبکه توزیع محتوا در سایت خود استفاده کنید.

خیلی ممنون از شما که تا انتهای این پست همراه ما بودید امید وارم مفید بوده باشه

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)