در 31 دسامبر 2021، پروژه CentOS به CentOS Stream تغییر می یابد که اصطلاحا نسخه غلطان بوده و به عنوان نسخه پایه و آغازین برای نسخه های بعدی Red Hat Enterprise Linux (RHEL) به حساب خواهد آمد. متاسفانه CentOS 8 که طبق انتظار می بایست تا سال 2029 از پشتیبانی برخوردار باشد، به صورت ناگهانی و پیش از موعد به پایان خود نزدیک می شود. پایان قریب الوقوع CentOS باعث ایجاد تشویش و نگرانی در بین علاقمندان CentOS و جامعه شده است.

همانطور که می دانید، CentOS یک شاخه منشعب از RHEL است و بدون هیچ هزینه ای به تمام قابلیت ها و امکانات مثبت RHEL مجهز است. به همین دلیل، از این سیستم عامل برای مدت ها در محیط های سرور به ویژه در مشاغل کوچک استفاده شده است. اگر شما نیز از کاربران CentOS به ویژه در محیط های سرور بوده اید، شاید احساس کنید مورد خیانت واقع شده اید و ندانید در گام بعد چه باید بکنید.

یکی از اقدامات جایگزین که می توانید انجام دهید مهاجرت به CentOS Stream است. اگرچه این راه حل به ویژه برای محیط های عملیاتی توصیه نمی شود. بهترین گزینه این است که از توزیع های دیگری استفاده کنید که برای محیط های عملیاتی پایدار و قابل اعتماد باشند، و این موضوعی است که در ادامه این راهنما به آن خواهیم پرداخت.

توزیع های جایگزین  CentOS

در ادامه برخی از توزیع های جایگزین که می توانید به عنوان جایگزین CentOS از آنها استفاده کنید، معرفی شده است.

1- توزیع AlmaLinux، جایگزین احتمالی CentOS

توزیع AlmaLinux که توسط Cloud Linux توسعه یافته است، یک سیستم عامل متن باز است که به صورت باینری 1:1 با RHEL سازگار است و توسط انجمن پشتیبانی می شود. این توزیع برای پر کردن خلا ناشی از پایان پروژه CentOS توسعه یافت.

توزیع AlmaLinux کاملا رایگان بوده و بدون هیچ گونه محدودیتی قابل استفاده است. این توزیع برای مدیریت و اجرای بار کاری در سطح سازمانی توسعه یافته است، بنابراین برای محیط های سرور و مدیریت امور مهم توصیه می شود.

در حال حاضر، آخرین نسخه پایدار AlmaLinux 8.4 است. اگر هنوز CentOS 8 را بر روی سرورهای خود نصب نکرده اید، به جای آن AlmaLinux 8.4 را نصب کنید. اگر در حال حاضر در حال استفاده از CentOS 8 هستید، به جای اینکه عملیات نصب را از صفر شروع کنید، می توانید به راحتی با استفاده از یک اسکریپت نصب به AlmaLinux 8.4 مهاجرت کنید.

محیط AlmaLinux

محیط AlmaLinux

توزیع Rocky Linux (در حال توسعه)

یک جایگزین مناسب دیگر، توزیع Rocky Linux است که یک سیستم عامل سازمانی رایگان است و 100% با RHEL سازگار است. این پروژه در حال حاضر تحت سرپرستی Gregory Kurter، یکی از بنیانگذاران پروژه CentOS است. نام “Rocky” نیز ادای احترام به بنیانگذار فقید پروژه CentOS – Rocky McGaugh است.

در حال حاضر، صرفا نسخه آزمایشی این توزیع – Rocky Linux 8.3 RC 1 – در دسترس و قابل دانلود است. این نسخه بتا بوده و در هیچ مرحله ای نباید در محیط های عملیاتی و غیر آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، تیم توسعه اطمینان خاطر داده که آنها به طور پیوسته در حال کار بر روی ارائه یک نسخه پایدار در آینده نزدیک هستند تا جایگزین مناسبی برای بار کاری محیط های عملیاتی ارائه نمایند. انجمن کاربران نیز در انتظار انتشار نسخه پایدار پیش از رسیدن CentOS به پایان دوره خود تا دسامبر 2021 است.

2- توزیع Springdale Linux

Springdale Linux (SDL) که قبلا به عنوان موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون شناخته می شد، یک توزیع انشعابی کامل RHEL است. این پروژه متعلق به دانشگاه پرینستون بوده و یک سیستم عامل کامل است که می تواند به عنوان توزیع دسکتاپ یا سرور مورد استفاده قرار گیرد. این توزیع با تمام بسته های نرم افزاری نسخه های پایه سازگار بوده و مخازن نرم افزاری دیگری را که در Red Hat گنجانده نشده است را نیز در اختیار دارد.

آخرین نسخه آن Springdale Linux 7.9 است و هنوز نسخه متناظر با RHEL 8 وجود ندارد، که حاکی از سرعت پایین توسعه این توزیع است. Springdale در حال حاضر توسط دانشگاه پرینستون و موسسه مطالعات پیشرفته کنترل و نگهداری می شود.

توزیع Springdale Linux

توزیع Springdale Linux

3- توزیع Oracle Linux

توزیع Oracle Linux نیز توزیع دیگری است که می توانید به عنوان جایگزین احتمالی CentOS روی آن حساب کنید. این توزیع به صورت رایگان توسط Oracle توزیع می شود و تحت مجوز جزئی GNU GPL در دسترس قرار دارد.

توزیع Oracle Linux به گونه ای طراحی شده است که قابلیت اطمینان، عملکرد استثنایی و امنیت را برای زیرساخت های ابری باز ارائه دهد. همانطور که پیشتر اشاره شد، دانلود، استفاده و توزیع مجدد آن نیز کاملا رایگان است.

نسخه فعلی Oracle Linux 8.4است. اگر از CentOS 7 یا نسخه 8 آن استفاده می کنید، یک اسکریپت تغییر در دسترس است که کمک می کند به راحتی از CentOS به Oracle Linux مهاجرت کنید.

به استثنای Rocky Linux که هنوز در دست توسعه است، اینها برخی از گزینه های جایگزین RHEL هستند که می توانید از آنها برای ارائه پشتیبانی در سطح سازمانی و برطرف کردن خلا ناشی از حذف CentOS استفاده کنید.

بسته های نرم افزاری Oracle Linux

بسته های نرم افزاری Oracle Linux

سایر توزیع های غیر RHEL

سایر توزیع های غیر RHEL که می توانند در سطوح عملیاتی به همان اندازه کمک کنند نیز عبارتند از:

• Debian

• SUSE Linux

• Ubuntu Server

اگرچه مدیریت بسته های نرم افزاری برای این توزیع ها نسبت به RHEL و CentOS بسیار متفاوت است، اما این توزیع ها ثبات و قابلیت اطمینان بسیار بالای مورد نیاز برای محیط های عملیاتی را فراهم می کنند.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)