فضای سرور colocation چیست ؟؟

امکانات colocation اشتراک‌گذاری فضا یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین خدماتی است که مراکز داده، می‌توانند در اختیار شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ قرار دهند. سرورهای اختصاصی برای آپتایم بودن و بیشترین بهره‌وری، نیازمند مکانی اختصاصی برای نگهداری هستند. بدون شک تهیه این مکان بسیار هزینه‌بر است. به‌عنوان نمونه می‌توان به شرکت‌ها، مؤسسات و یا حتی ادارات بزرگ اشاره کرد که برای نگه‌داری از سرورهای اختصاصی خود نیازمند مکانی مناسب و بزرگ هستند. بااین‌وجود تهیه یک فضا برای نگه‌داری از سرورها به همین مقوله محدود نمی‌شود زیرا برای این کار باید زیر ساخت‌های کافی را نیز فراهم کرد.

از طرفی نگه‌داری از سرورها در مکانی خاص و مجزا، نیازمند استخدام نیروی کار است. استخدام نیروی کار جدید برای بسیاری از شرکت‌های نو پا هزینه‌بر بوده و معمولاً ترجیح می‌دهند که فعالیت‌های خود را با حداقل هزینه‌ها انجام دهند. به‌هرحال راه‌حل مشکل نگهداری از سرورهای اختصاصی کولوکیشن colocation می‌باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

Colocation چیست؟

colocation data center کولوکیشن دیتاسنتر به مراکز بزرگی گفته می‌شود که فضای رک را برای نگهداری و مراقبت از سرورهای اختصاصی به مؤسسات و شرکت‌ها اجاره می‌دهند. حال اصطلاح colocation (کولوکیشن) که اغلب آن را colo (کولو) می‌دانند چیست؟ اصطلاح کولوکیشن به جنبه‌های مختلفی از این نوع مراکز داده (کولو دیتاسنترها) اشاره دارد.

اولین مفهوم این اصطلاح به این واقعیت اشاره دارد که سرورها و تجهیزات شرکت‌های مختلف در یک دیتاسنتر واحد مستقرشده‌اند. این تجهیزات معمولاً متعلق به خود شرکت‌های درخواست‌کننده کولوکیشن بوده و کارمندان دیتاسنتر تنها از آن‌ها مراقب و نگهداری می‌کنند.

دومین مفهوم این اصطلاح بیانگر آزادی عمل در انتخاب مکان سرورها و تجهیزات است. برای بسیاری از شرکت‌هایی که ردپای جغرافیایی گسترده‌ای دارند نیاز است که سرورها و تجهیزاتشان در نزدیکی دفاتر اصلی آن‌ها بوده و برای هر منطقه‌ای از یک سرور مجاز باقابلیت همگام‌سازی با دیگر سرویس‌ها استفاده کنند. همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای کولوکیشن دیتاسنترها است که این آزادی عمل را به این مراکز می‌دهد.

https://novinvps.com/blog/wp-content/uploads/2021/05/DTWJ6LeVAAAZQTm.jpg

مزایای Colocation

  • هزینه‌های بسیار پایین
  • رک برای نگه‌داری و محافظت از سرورها
  • نیاز کمتر به کارکنان بخش فنی
  • آپتایم بالای سرورها
  • تهیه تمامی منابع انرژی
  • داشتن منابع پشتیبان انرژی در صورت به وجود آمدن هرگونه اختلال
  • نبود محدودیت در انتخاب موقعیت جغرافیایی
  • تخمین راحت‌تر و سریع هزینه‌ها
  • مقیاس‌پذیری آسان و افزایش تجهیزات بدون هیچ‌گونه محدودیتی
  • سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع پیشرفته
  • ارائه پنل مانیتورینگ سرورها
  • حفاظت‌های فیزیکی از تمامی تجهیزات
  • تیم پشتیبان فنی برای کمک به رفع مشکلات

 رک (Rack)

رک (rack) به‌نوعی، واحدی کوچک‌تر از کولوکیشن است! اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم به محفظه‌های فلزی که سرورها در آن‌ها قرارگرفته و از آن‌ها نگه‌داری می‌شود رک می‌گوییم. رک‌ها دارای چندین نوع مختلف هستند که هرکدامشان ویژگی‌های خاص خود را دارد. از طرفی رک‌ها نه تنها گزینه‌ای مناسب برای سازماندهی هر چه بیشتر تجهیزات هستند بلکه از هرگونه آسیب احتمالی نیز جلوگیری می‌کنند.

https://novinvps.com/blog/wp-content/uploads/2021/05/s3-1024x350-1.jpg

مقیاس پذیری آسان

هنگامی‌که کسب‌وکار شما شروع به رشد می‌کند می‌توانید در کولوکیشن دیتاسنترها، به‌سادگی تجهیزات را بدون هیچ‌گونه محدودیتی افزایش دهید. بااین‌وجود اگر از مکان‌های اختصاصی برای نگه‌داری از سرورهای تان استفاده کنید ممکن است با محدودیت‌هایی در این رابطه روبه‌رو شوید، که این محدودیت ها در کولوکیشن بی معنی است!

https://novinvps.com/blog/wp-content/uploads/2021/05/1-1.jpg

داشتن منابع پشتیبان انرژی

اگر از سرورها و تجهیزات خود در مکانی اختصاصی نگه‌داری کنید با قطع شدن جریان برق مطمئناً سرورهای شما نیز خاموش می‌شوند. اجاره‌ی فضا در کولوکیشن ها این محدودیت را از بین خواهد برد. به‌طورمعمول این دیتاسنترها دارای منابع پشتیبان انرژی هستند که در صورت قطع شدن جریان برق سریعاً ژنراتور جانبی را فعال کرده و علاوه بر این در هنگام بروز آتش‌سوزی‌ها سیستم اطفاء به‌صورت اتوماتیک فعال می‌شود.

https://novinvps.com/blog/wp-content/uploads/2021/05/3-3.jpg

جمع بندی نهایی

بدون هیچ‌گونه تردیدی کولوکیشن ها بهترین راه برای نگهداری از سرورهای اختصاصی شما هستند. اجاره کولوکیشن ها برخلاف خرید سرورهای اختصاصی هزینه بسیار کمتری داشته و درنهایت بخشی از سرمایه‌تان حفظ می‌شود؛ زیرا درهرصورت سرورها متعلق به شما بوده و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه حق اجاره‌ای نیست. از طرفی خدماتی که colocation data center ارائه می‌دهد نیاز شمارا به بسیاری از موارد ذکرشده در توضیحات فوق از بین خواهد برد.

در پایان نیز باید به این نکته اشاره‌کنیم که شرکت ما جزو اندک، مؤسساتی است که در کشور هلند کولوکیشن داشته و جزو معدود سرویس‌دهندگان داخلی هستیم که با داشتن رک اختصاصی در کولوکیشن دیتاسنتر هلند به فعالیت‌های خود به‌صورت مستقل ادامه می‌دهیم.

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)