آیا تا به حال اسم کیف پول ارز‌های دیجیتال را شنیده اید ؟ کیف پول سخت افزاری چیست ؟  این کیف پول ها چگونه کار می کنند ؟ کلید عمومی چیست ؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است ؟ و…

ما در این مقاله به جواب این دست سوالات می پردازیم. چه بهتر که دانش هایمان را با هم به اشتراک بزاریم. در این روز ها همه به دنبال افزایش آگاهی  وسرمایه خود هستند بهتر است که دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم و با اصطلاح های آن آشنا شویم. به عبارت دیگر می توان گفت امن ترین راه خرید ارز های دیجیتال است .

 

کیف پول ارز دیجیتال ( والت )

اکثر ما زمانی که از خانه خارج می شویم با خود کیف پول حمل می کنیم و کارت های بانکی و پول نقد را در آن قرار می دهیم . این روزها با وجود ارزهای دیجیتال و پول های مجازی ما نیاز به کیف پول های مجازی داریم تا بتوانیم امنیت دارایی خود را حفظ کنیم . در دنیای دیجیتال نیاز به استفاده از یک کیف پول دیجیتالی داریم تا با استفاده از آن رمز ارز های دیجیتالی خود نگهداری کنیم .

باید ذکر کنیم که حفاظت از کد های خصوصی و عمومی بسیار مهم است زیرا در صورتی که شخصی بتواند به آن ها دسترسی پیدا کند امکان دسترسی به تمام اطلاعات و رمز ارزهای شما را دارد از این جهت از این اطلاعات بسیار حائز اهمیت است .

 

کیف پول دیجیتال چیست؟

برای شروع باید بگوییم که این کیف پول یک برنامه نرم افزاری و یا سخت افزاری است که مانند یک پایگاه داده کوچک عمل کرده و وظیفه نگهداری اطلاعات و کد رمز های خصوصی و عمومی شما را بر عهده دارد . این کیف پول ارز رمزنگاری شده یک کیف پول دیجیتالی ایمن است که برای ذخیره ، ارسال و دریافت ارز دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می شود.

این کیف پول ، در بستر شبکه بلاک چین است . بلاک های مختلف را به یکدیگر مرتبط ساخته و با آنها در ارتباط است تا کاربران بتوانند معاملات ارز دیجیتال خود را به وسیله آن انجام دهند ، از این رو به آن ها کیف پول بلاک چین نیز گفته می شود .

اگر قصد دارید از بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید چون وجود خارجی ندارند و ماهیت آنها دیجیتالی بوده، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید. هیچ ارز دیجیتالی به خودی خود در کیف پول قرار ندارد. بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌های مشتق ‌شده از آن، به صورت غیرمتمرکز در یک دفترکل عمومی به نام «بلاک چین» ذخیره و نگهداری می‌شوند .

مزیت های این کیف پول دیجیتال

  • کیف پول های دیجیتال حساب های مالی هستند که به کاربران اجازه می دهد تا اموال دیجیتال خود را ذخیره کنند ، معاملات انجام دهند و تاریخچه پرداخت را از طریق رایانه ردیابی کنند.
  • این نرم افزارها ممکن است در برنامه تلفن همراه بانک یا به عنوان یک سیستم پرداخت مانند PayPal یا Alipay گنجانده شوند.
  • کیف پول های دیجیتال نیز رابط اصلی استفاده از ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین هستند.

 

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند اما به طور کلی در دو دسته کیف پول های گرم (Hot Wallet) و کیف پول های سرد ( Cold Wallet ) تقسیم شده اند که هر کدام از آنها نیز انواع مختلفی دارند ، در ادامه به بیان انواع مختلف والت های گرم و سرد و ویژگی های آنها می پردازیم .

کیف پول گرم (Hot Wallet)

کیف پول های گرم نرم افزار هایی هستند که به صورت آنلاین وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را برعهده دارند ، این نوع کیف پول ها به دلیل فعالیت در فضای آنلاین در برابر خطر هک شدن بسیار آسیپ پذیر می باشند بنابراین توصیه می شود در صورت استفاده از این نوع کیف پول های بلاک چین در هنگام انتخاب به دقت ویژگی ها و منبع ارائه دهنده آنها را بررسی کنید تا در این زمینه آسیب نبینید .

  • مزیت این نوع استفاده آسان و دسترسی راحت به اطلاعات است
  • عیب کیف پول ها این است که به دلیل لزوم آنلاین بودن در هنگام استفاده امکان هک شدن اطلاعات شما بالا می رود در نتیجه امنیت نسبتاً ضعیفی دارند .

انواع آن ها شامل : کیف پول دسکتاپ ، کیف پول موبایلی و کیف پول تحت وب

 

 

کیف پول دسکتاپ :

این نوع کیف پول ها نرم افزار هایی هستند که بر روی دسکتاپ و سیستم های شخصی نصب شده و تنها از طریق همان سیستم قابل دسترسی هستند به همین دلیل از امنیت بالاتری نسبت به سایر کیف پول های گرم برخوردار می باشند ، اما که اگر یک هکر بتواند از راه دور به دستگاه شما نفوذ کند، می تواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند .

کیف پول‌های دسکتاپ به یک روش پر طرفدار برای ذخیره بیت کوین و سایر رمزارزها تبدیل شدند. این کیف پول امکانات و ویژگی‌های بیشتری را نسبت به سایر کیف پول‌ها ارائه می دهد .

 

کیف پول موبایلی :

این نوع کیف پول ها اپلیکیشن هایی هستند که بر روی موبایل نصب می شوند و با نصب برنامه کیف پول روی تلفن همراه، می توانید به این کیف پول دسترسی پیدا کنید. افراد توانایی انجام معاملات دیجیتالی را دارند . علاوه بر این امکان پرداخت آنلاین هزینه اقلام خریداری شده در فروشگاه هایی که از ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند با استفاده از کد QR در این اپلیکیشن ها فراهم شده است .

مزایای این نوع والت ها استفاده راحت در انجام معاملات دیجیتالی و دسترسی راحت به اطلاعات می باشد اما مدت زمانی که به صورت آنلاین از تلفن های همراه استفاده می شود امکان هک شدن اطلاعات شما و یا عدم کنترل مناسب کلید های خصوصی هست ، همچنین در استفاده از این نوع کیف پول های بلاک چین وجود دارد لازم بروزرسانی های مداوم است .

کیف پول تحت وب ( آنلاین ) :

این نوع کیف پول ها تحت وب هستند که از طریق اینترنت به آن ها دسترسی میتوان داشت . این نوع کیف پول ها از امنیت به شدت پایین تر و کاربرد بسیار آسانتری نسبت به سایر کیف پول های ارز دیجیتال موجود برخوردار می باشند .

در مورد کیف پول تحت وب این است که ارائه دهنده این نوع کیف پول، کنترل کاملی بر روی آن دارد. ارزهای دیجیتال مبادله شده در سرور مرکزی ذخیره می‌شوند ؛ در این صورت، اگر کیف پول شما هک شود، می توانند به تمام ارزهای دیجیتال شما دسترسی پیدا کنند . در آن ها کمترین میزان تسلط بر روی رمز های خصوصی خود دارید .

کیف پول سرد ( Cold Wallet )

این نوع کیف پول ارز های دیجیتالی به صورت آفلاین هسیتند و به همین دلیل از امنیت به مراتب بالاتری نسبت به کیف پول های گرم دارند که شامل : کیف پول کاغذی و کیف پول سخت افزاری هستند .

  • امنیت بالاتری برخوردار است
  • کار کردن با آنها نسبت به کیف پول های آنلاین دشوار تر و زمان بر می باشد
  • ماهیت فیزیکی که دارند امکان اینکه در اثر عوامل طبیعی از بین رفته و یا دزدیده شوند بالا می رود

 

کیف پول کاغذی :

این نوع کیف پول ها به صورت کاغذی بوده و رمز های خصوصی و عمومی شما بر روی یک کاغذ نوشته شده است ، برای استفاده از این کیف پول ها و انتقال ارز های دیجیتالی می توان کلید ها را در یک نرم افزار یا کیف پول تحت وب وارد کرده و به این ترتیب ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتقال داد . همانطور که گفته شد این کیف پول ها دارای امنیت بالا دارند اما چون ماهیت فیزیکی دارند امکان خراب شدن ، دزدیده شدن و گم شدن است .

 

کیف پول های سخت افزاری :

این نوع کیف پول ها به صورت سخت افزاری عمل می کنند و مختص نگهداری رمز ها و کلید های خصوصی و عمومی افراد ساخته شده اند ، این کیف پول ها تنها در زمان انتقال ارز دیجیتالی آنلاین می شوند و در باقی اوقات به صورت آفلاین از رمز ها و کد های افراد نگهداری می کنند .

دارنده کیف پول های سخت افزاری شخصاً باید رمز های خود را بر روی آن وارد کند در نتیجه امکان هک شدن اطلاعات تقریباً وجود ندارد ، به همین خاطر این نوع کیف پول ها از بالاترین درجه امنیت در بین سایر کیف پول های ارز دیجیتالی برخوردار هستند . اما از آنجایی که به صورت آفلاین هستند کار کردن با آنها زمان بر بوده و برای افرادی که به صورت روزانه نیاز به انتقال ارز دیجیتال دارند به صرفه نیستند ، از طرف دیگر این نوع والت ها هزینه ی بالایی دارد که برای افراد با درآمد پایین مقرون بصرفه نیست .

انواع این کیف پول های سخت افزاری

لجر

لجر، یک شرکت فرانسوی سازنده کیف پول سخت‌افزاری است. محصولات آن محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری موجود در بازار هستند. طراحی بسیار ساده و رابط کاربری این کیف پول‌ها نیز ساده و راحت است. کاربر می‌تواند به راحتی با نمایش‌گرِ روی کیف پول و به‌‌وسیله نرم‌افزار «Ledger Live» با این کیف پول کار کند.

سه مدل محبوب لجر، لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و لجر بلو است. مدل‌های اس و ایکس تفاوت چندانی با هم ندارند اما لجر بلو صفحه نمایش رنگی بزرگ و امکانات ویژه‌ای دارد. می‌توانید در این لینک، تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده توسط کیف پول‌های لجر را مشاهده کنید.

 

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

مزیت اصلی این کیف پول این است که بلوتوث دارد و اولین کیف پولی است که قابلیت اتصال به دستگاه های iOS را دارد. از آنجایی هم که تمام تراکنش ها و معاملات شما توسط نانو ایکس در کیف پول لجر نانو ایکس امضا میشوند، استفاده از آن نسبت به استفاده از تنها یک اپلیکشن روی گوشی موبایلتان امنیت بیشتری فراهم میکند .

 

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس ارزانترین کیف پول مجهز به صفحه نمایش است و چیزی حدود 59 دلار قیمت دارد. کمپانی لجر که یکی از مطرح ترین شرکت های امنیت در حوزه بیت کوین و ارز دیجیتال است .

 

ترزور

ترزور (Trezor) یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری معتبر است که توسط شرکت ساتوشی‌لبز ساخته می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در جمهوری چک است و مانند لجر بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا را می‌سازد.

 

ترزور تی (Trezor T)

ترزور مدل تی، نسل دوم کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال و بیت کوین است که تولید شده است. خط تولید ترزور در سال 2014 با تولید ترزور وان آغاز شد و تا به امروز یکی از محبوب ترین راه حل های ذخیره سازی سرد ارز دیجیتال بوده است.

 

 

ترزور وان (Trezor One)

ترزود در آگوست سال 2014 به عنوان اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین، ارائه شد که امکان ذخیره مطمئن بیت کوین و به علاوه امکان خرج کردن آن را در یک کیف پول گرم، فراهم می کند. ترزور یک دستگاه کوچک به اندازه ی انگشت شست شماست.

کول والت

کول والت (CoolWallet) یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول مانند کارت اعتباری طراحی شده است و حمل و استفاده از آن به آسانی انجام می‌شود. کیف پول CoolWallet S با وجود اینکه رقبای خوبی همچون Trezor ، و لجر KeepKey دارد، به طرز حیرت انگیزی تبدیل به یک محصول محبوب در سال 2018 شد .

 

کیف پول الیپال( Ellipal )

الیپال Ellipal یک شرکت خصوصی مستقر در هنگ کنگ است که در سال 2017 به وجود آمده است. این شرکت تاکنون نشانه هایی را برای کیف پول های سخت افزاری خود ارائه داده است که به عنوان کیف پول سرد نیز عمل می کنند. این کیف پول هیچ اتصال سیمی یا بی سیم ندارد و فقط از طریق اسکن کدهای QR از طریق دوربینی که در آن تعبیه شده است، ارتباط برقرار می کند.

این والت گرانتر از سایر رقبای خود است و از طرف دیگر خیلی بزرگ و حمل آن مشکل است.

 

کیف پول کیپ کی Keepkey

KeepKey یک کیف سخت افزاری است که تولید کلید خصوصی، ذخیره کلید خصوصی و معاملات را ذخیره و مدیریت می کند. این نرم افزار با رایانه شما کار می کند، اما کلیدهای خصوصی و ارزهای دیجیتال را بصورت آفلاین در کیف پول KeepKey امن خود نگه می دارد.

 

و اما در آخر

اگر معامله‌گری هستید که روزانه بارها اقدام به نوسان‌گیری می‌کند و موقعیت‌های خرید و فروش بسیاری باز می‌کند، استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری منطقی نخواهد بود.

اما افرادی که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های سنگین و بلندمدت کرده و برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها دست به دارایی خود نمی‌زنند، بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند. همچنین این کیف پول‌ها برای افرادی که نگران از دست رفتن سرمایه‌هایشان هستند و مسئله امنیت برای آن‌ها بسیار مهم است، مناسب است . همچنین سعی کنید از معتبر و بهترین کیف استفاده کنید .

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)